
INTERNATIONAL 2025 SCIENTIX ÖDÜLLERI MERSİN İLİMİZDEN AVRUPA ÇAPINDA BÜYÜK BAŞARI
2025 SCİENTİX ÖDÜLLERİ'NDE 2 BİRİNCİLİK, 2 İKİNCİLİK!
Mersin ilimizden 4 öğretmenimiz, 2025 Scientix Awards kapsamında olağanüstü bir başarıya imza atmışlardır. Avrupa genelinde 21 ayrı kategoride verilen 2025 Scientix Ödüllerinin 4'ü, Mersin'de görev yapan öğretmenlerimize verilmiştir. Bu durum, Avrupa çapındaki tüm başvurular arasında Mersin'in öne çıktığını açıkça ortaya koymaktadır. Türkiye genelinde bu prestijli ödüle layık görülen toplam öğretmenden sayısı olan 14 öğretmenin 4'ünün Mersin ilimizden olması Türkiye çapında %30 luk bir orana tekabül etmektedir. Bu oran, ilimizin yalnızca ulusal düzeyde değil, Avrupa genelinde de bilim ve STEM eğitimi alanında öncü bir konumda olduğunu göstermektedir. Scientix Awards, Avrupa'nın dört bir yanındaki binlerce öğretmen ve okulun katıldığı, kıyasıya rekabetin yaşandığı bir platformdur. Böyle bir ortamda ilimiz öğretmenlerinin hem iki ayrı kategoride birincilik, hem de iki ayrı kategoride ikincilik kazanarak toplamda dört ödüle ulaşması, eğitimde kalite ve yeniliğin güçlü bir göstergesi olmuştur. Bu büyük başarıyı taçlandıran bir diğer gelişme ise, ödül alan öğretmenlerimizin projelerini anlatmak üzere, Brüksel'de düzenlenecek olan Avrupa Geleceğin Sınıfı Laboratuvarları (SPW-C) 2025 Bilim Projeleri Çalıştayı'na özel olarak davet edilmesidir. Bu davet, öğretmenlerimizin sadece yerel değil, Avrupa düzeyinde örnek gösterilen uygulamalar geliştirdiğini ve uluslararası platformda ülkemizi en iyi şekilde temsil ettiğini göstermektedir. Mersin adına gurur verici bu başarı, öğretmenlerimizin yenilikçi vizyonunun, özverili çalışmalarının ve bilimsel eğitime olan inançlarının bir sonucudur.
STEM EĞITIMI NEDIR?
STEM eğitimi, bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarının bir araya gelerek öğrencilerin bu alanlarda becerilerini geliştirmeyi amaçlar.
Öğrenciler Fen ve Matematik dersinde öğrendiklerini günlük hayatta mühendislik ve teknoloji ile birlikte kullanmasını amaçlar.
Günlük hayatta karşılaşacakları hayat problemlerinin farkına varmalarını sağlar.
Öğrencilerin problem çözme yeteneklerini geliştirir ve onları yaratıcı düşünmeye teşvik eder.
Öğrencilerin global rekabet gücünü artırarak onları dünya çapında rekabet edebilecek niteliklere sahip bireyler haline getirir.
Scientix, Avrupa Okul Ağı (European Schoolnet) tarafından desteklenen ve Avrupa Komisyonu'nun finansal desteğiyle yürütülen Türkiye'nin de bir paydaşı olduğu bir Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik eğitimi platformudur. Scientix, öğretmenler, araştırmacılar, okul yöneticileri ve eğitim politikası yapıcıları arasında bilgi paylaşımını destekleyen uluslararası bir topluluktur. Milli Eğitim Bakanlığı YEĞITEK Genel Müdürlüğü koordinatörlüğünde ilimiz genelindeki faaliyetler STEM İl Koordinatörü Erol Uysal ve Dr. Hasan Uştu'nun rehberliğinde yürütülmektedir.Öğrencilerin gelecekteki iş alanlarında başarılı olmalarını sağlar.Bu eğitim sayesinde, öğrencilerin endüstriyel ve teknolojik gelişmelere ayak uydurabilme yetenekleri artar.
1) STEM Eğitimi Nedir? STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) eğitimi; fen, teknoloji, mühendislik ve matematik disiplinlerinin bir arada kullanıldığı, disiplinler arası ve bütüncül bir öğretim yaklaşımıdır. Bu yaklaşım, öğrencilerin gerçek dünya problemlerini çözmelerine olanak tanırken; eleştirel düşünme, yaratıcı üretkenlik, takım çalışması ve problem çözme gibi 21. yüzyıl becerilerinin gelişmesini hedefler.Scientix tarafından düzenlenen kampanyaların en önemlisi olan STEM Keşif Kampanyası, NBS EduWORLD projesiyle birlikte düzenlenen ortak bir uluslararası girişimdir. Avrupa ve ötesindeki eğitimcileri, projeleri, kuruluşları, kütüphaneleri, okulları, üniversiteleri, gençlik kulüplerini ve tüm ilgili paydaşları Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) alanlarındaki kariyerleri ve çalışmaları kutlamaya davet eden ortak bir uluslararası girişimdir .
2) Scientix Nedir? Scientix, Avrupa Okul Ağı (European Schoolnet) tarafından desteklenen ve Avrupa Komisyonu'nun finansal desteğiyle yürütülen Türkiye'nin de bir paydaşı olduğu bir fen, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi platformudur. Scientix, öğretmenler, araştırmacılar, okul yöneticileri ve eğitim politikası yapıcıları arasında bilgi paylaşımını destekleyen uluslararası bir topluluktur. Bakanlığımız YEĞITEK birimi koordinatörlüğünde ilimiz genelindeki faaliyetler STEM İl Koordinatörü Erol Uysal ve Dr. Hasan Uştu'nun rehberliğinde yürütülmektedir.
3) STEM Keşif Kampanyası (STEM Discovery Campaign) Nedir? Her yıl düzenlenen STEM Discovery Campaign, STEM alanındaki iyi uygulamaların yaygınlaştırılmasını ve görünür kılınmasını amaçlayan Avrupa çapında bir etkinliktir. Öğretmenler, okullar ve kurumlar STEM projelerini çevrimiçi paylaşarak bu kampanyaya katılır. Kampanyaya katılan projeler Scientix Awards kapsamında değerlendirilerek ödüllendirilmektedir. İl Milli Eğitim Müdürlüğümüze bağlı okullarda çalışan öğretmenlerimize kampanya kapsamında bilgilendirme yapılmış, öğretmenlerimiz kampanyaya istekli bir şekilde katılım sağlamış ve etkinliklerini sistemde paylaşmıştır.
4) Scientix Ödülleri Nedir? Neden Verilir? Scientix Awards, STEM Keşif Kampanyası kapsamında yürütülen en yenilikçi, etkili ve sürdürülebilir eğitim projelerini tanımak amacıyla verilir. Bu ödüller, başarılı STEM uygulamaların Avrupa genelinde yaygınlaştırılmasını sağlar. Ödüller; yenilik, çevre duyarlılığı, teknolojik uygulama ve öğrenci katılımı gibi kriterlere göre verilir. Lenovo, Microsof, İntel gibi uluslarası şirketler ödülleri desteklemekte ve sponsor olmaktadır.
5) Hangi Kategorilerde Ödüller Verilmektedir? 2025 yılı itibarıyla Scientix Awards kapsamında Avrupa genelinde 21 ayrı kategoride ödül verilmiştir. Bu kategoriler arasında: Scientix Green Go-Getter Award (Yeşil Başarılı Ödülü), Waste to Wonder Award (Lenovo destekli)(Atıktan Harikalara Ödülü) , Soil Guardians Award (Toprak Koruyucuları Ödülü), NBS Infrastructures Award (Scientix NBS Altyapıları Ödülü) gibi temalar yer almaktadır.
6) Ödül Alan Mersinli Öğretmenlerimiz ve Başarıları ve Ödülleri:
Emine Ertaş - İngilizce Öğretmeni - Mersin Silifke Sarıcalar İlkokulu Ödülü:
Brüksel'deki European Schoolnet'te 03-05 Temmuz 2025 tarihleri arasında gerçekleşecek olan Scientix ve Carbon Act desteğiyle düzenlenen 'Karbon Yasası Üst Düzey Etkinliği ve Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı (SPW-C) 2025 Bilim Projeleri Çalıştayı'na katılmaya davet. Keşif Kampanyası Faaliyetinin Adı: E.C.O.-H.E.R.O.E.S E.K.O.-K.A.H.R.A.M.A.N.L.A.R. Scientix Yeşil Başarılı Ödülü
Asuhan Melike Günaslan - Bilişim Teknolojileri Öğretmeni - Anamur Şehit Yüksel Alçın Anadolu İmam Hatip Lisesi
Ödülü: Brüksel'deki European Schoolnet'te 03-05 Temmuz 2025 tarihleri arasında gerçekleşecek olan Scientix ve Carbon Act desteğiyle düzenlenen 'Karbon Yasası Üst Düzey Etkinliği ve Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı (SPW-C) 2025 Bilim Projeleri Çalıştayı'na katılmaya davet.
Keşif Kampanyası Faaliyetinin Adı: Solar Cook-Off: 3D-Designed Solar Oven from Recycled Cardboard- Yemek Yarışması: Geri Dönüştürülmüş Mukavvadan 3D Tasarımlı Güneş Fırını Scientix® Atıktan Harikalara Ödülü
Elif Doğan(ikincilik)- Anasınıfı Öğretmeni -Müdür Yardımcısı Akdeniz-Naciye Filizay Anaokulu
Ödülü: Yunanistan'daki yaklaşan 2025 NBS EduWORLD Yaz Okulu'na davet edilecektir. İyi uygulamalar NBS EduWORLD ve Scientix kanalları aracılığıyla yayılacaktır. Keşif Kampanyası Faaliyetinin Adı: "Why Do We Have to Live with Air Pollution?". "NEDEN HAVA KİRLİLİĞİYLE YAŞAMAK ZORUNDAYIZ?" Scientix® Scientix NBS Altyapıları Ödülü
NBS EduWORLD tarafından desteklenen Scientix Green Go-Getter Ödülü , farklı öğrenme ortamları ve seviyelerinde doğa temelli çözümlerle (NBS) ilgili olağanüstü etkinlikleri kutlayacaktır. Tanınma şansı için bir Uygulama Hikayesi oluşturarak deneyiminizi paylaşın. "ECO-HEROES (The Scientix Green Go-Getter) (Scientix Yeşil Girişimcisi)" Öğrenme Senaryosu Uygulama hikayesi olan ödüllü çalışmamı, Nature Based Solutions( Doğa Temelli Çözümler ) platformunda bulunan ,uyguladım. "Nature-Based Solutions for Climate Mitigation and Adaptation"başlıklı öğrenme senaryosunu 9-10 yaşlarındaki öğrencilerimle uyguladım. Bu ders planı, öğrencilerin somut eylemlerle iklim değişikliğiyle mücadele etmelerine yardımcı olmayı amaçlıyor. Öğrenciler, İngilizce, Çevre Bilimleri ve BİT'i birleştirerek geri dönüştürülmüş malzemeler kullanarak hem yatay hem de dikey bahçeler oluşturdular. Yaşayarak öğrenme, dijital ve dil becerilerini geliştirirken iklim değişikliği ve etkileri, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilirlik hakkında bilgi edindiler. Senaryo, iklim değişikliği farkındalığını ve çevresel sorumluluğu teşvik etmek için ilkokul seviyesinde uygulandı. Geri dönüştürülmüş malzemelerle sebze bahçesi ve dikey bahçe oluşturma gibi ilgi çekici etkinlikler yoluyla öğrenciler çevre bilgilerini, dijital okuryazarlıklarını ve İngilizce kelime dağarcıklarını güçlendirdiler. Ayrıca, uluslararası çevre dostu okullar ağına dahil olarak ta daha geniş bir topluluğa katıldılar. Şuan öğrencilerimiz sadece öğrenmekle kalmadılar, her biri E.C.O.-H.E.R.O.E.S oldular.
Scientix Yeşil Başarılı Ödülü
EMINE ERTAŞ İngilizce Öğretmeni Lenovo tarafından desteklenen Scientix Waste to Wonder Ödülü,
STEM ve sürdürülebilirliğin kesişimini keşfeden ve kartonlar ve ambalajlar gibi basit atık malzemeleri yeniden kullanırken teknolojiyi entegre eden yenilikçi projeler yaratan uygulamalı sınıf etkinliklerine öncülük eden eğitimcileri ödüllendirmektir. Amaç, günlük geri dönüştürülmüş malzemeleri, güneş enerjili fırınlar, dikey bahçeler, rüzgâr türbinleri, hidrolik sistemler, kompost kutuları ve çok daha fazlası gibi sürdürülebilir günlük uygulamalar için prototiplere dönüştürmektir. Öğretmenlerin STEM derslerine pratik, gerçek dünya etkinliklerini entegre etmelerine rehberlik ederken, öğrencilerin daha akıllı, daha yeşil bir geleceği şekillendirebilecek sürdürülebilir uygulamalarını teşvik eder. Güneş Enerjisiyle Pişirme Yarışması: "Geri Dönüştürülmüş Mukavvadan 3D Tasarımlı Güneş Fırını" Öğrenme Senaryosu Amaç: Öğrencilere güneş enerjisiyle çalışan sistemleri tanıtmak ve Lenovo ambalaj kutuları gibi atık malzemeleri kullanarak, 3D yazdırılmış bileşenlerle entegre edilmiş bir güneş fırını prototipi tasarlamaları konusunda rehberlik etmek. Etkinlik, STEM eğitimini sürdürülebilirlikle birleştiriyor ve enerji farkındalığını teşvik ediyor.
Hedef Grup: 14-18 yaş arası lise öğrencileri Disiplinler Arası Alanlar: Fizik, Enerji Ssistemleri, Tasarım Teknolojisi, Çevre Bilimi, Matematik
Öğrenme Çıktıları: Yenilenebilir enerji kavramını ve güneş enerjisinin faydalarını anlamak Sıcaklık, açı ve yansıma gibi fizik prensiplerini uygulamak Geri dönüştürülmüş malzemeler kullanarak prototip geliştirme konusunda deneyim kazanmak 3D yazıcı kullanarak fonksiyonel bileşenleri tasarlamak ve entegre etmek
Etkinlik Süreci:
Güneş Enerjisine Giriş: Temel fizik prensipleri ve güneş ocaklarının çalışma mekanizması
Malzeme Toplama (ev/okul): Lenovo dizüstü bilgisayar kutuları, alüminyum folyo, plastik kapaklar, asetat levhalar, cam, vb.
Tasarım ve Planlama: Fırın çizimleri, hesaplamalar, gruplar arasında görev dağılımı
3D Bileşen Modelleme: Tinkercad kullanarak ayna tutucular ve çerçeve klipsleri gibi tasarım öğeleri;
3D baskı Prototip İnşası: Karton kullanarak fırını inşa edin ve 3D yazdırılmış bileşenleri entegre edin
Test ve Sunum: Yumurta, şekerleme, çikolata eritme ile güneş ışığında test edin; posterler hazırlayın ve sunun Malzemeler ve Teknolojiler: Lenovo kutuları, plastik/metal atık 3D yazıcı, Tinkercad/Fusion 360 Alüminyum folyo, streç film, asetat, bant, çok amaçlı bıçak, cetvel, termometre
Değerlendirme Kriterleri: Tasarımın yenilikçiliği ve işlevselliği 3D yazdırılmış bileşenlerin etkili entegrasyonu Geri dönüştürülmüş malzemelerin kullanımı ve çeşitliliği Sunum, ekip çalışması ve gerçek dünyayla alaka
ASUHAN MELIKE GÜNASLAN Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Scientix® Atıktan Harikalara Ödülü Güneş Enerjisiyle Pişirme Yarışması:
"Geri Dönüştürülmüş Mukavvadan 3D Tasarımlı Güneş Fırını" Avrupa Birliği destekli Scientix platformu tarafından, LOESS projesi iş birliğiyle hayata geçirilen Scientix Toprak Koruyucuları Ödülü, toprak sağlığı konusunu sınıflarında yaratıcı, sorgulayıcı ve bilimsel bir yaklaşımla ele alan eğitimcileri onurlandırmak amacıyla düzenlenen bir ödüldür.
Bu özel ödül, toprağı yalnızca bir kaynak değil; yaşayan, dinamik bir sistem olarak tanıtan, öğrencilere çevresel bilinç ve sürdürülebilirlik vizyonu kazandıran öğretmenleri desteklemeyi hedefler. LOESS (Literacy-boosting Operational Ecosystem of Societal actors on Soil health), Avrupa Birliği tarafından desteklenen toprak sağlığına odaklı bir Horizon Europe projesidir. Projenin temel amacı, toprak okuryazarlığını artırmak ve toprak sağlığı konusunda toplum genelinde farkındalık ile bilgi düzeyini yükseltmektir. "Exploring soil" Toprağı Keşfetmek Öğrenme Senaryosu Amaç: Bu etkinlik, öğrencilerin toprağı yalnızca bir yüzey örtüsü olarak değil; yaşamın sürdürülebilirliği, ekosistem döngüsü ve biyolojik çeşitlilik açısından vazgeçilmez bir sistem olarak tanımalarını hedefler. STEM tabanlı ve sorgulama temelli bir yaklaşımla yapılandırılan bu senaryo, öğrencilerin toprak sağlığı konusunda bilimsel ve çevresel bilinç geliştirmelerine olanak tanır. Hedef Grup: 12–17 yaş arası ortaokul ve lise öğrencileri
Disiplinler Arası Alanlar: Fen Bilimleri, Biyoloji, Çevre Bilimi, Kimya, Coğrafya, STEM Eğitimi Öğrenme Çıktıları: - Toprağın katmanları, bileşenleri ve türlerini bilimsel terimlerle tanımlar.
- Topraktaki canlıların (mikroorganizmalar, solucanlar vb.) ekosistem işleyişindeki rolünü açıklar. - Organik atıklardan kompost elde etme sürecini deneysel olarak gözlemler ve değerlendirir.
- Problem çözme ve proje geliştirme süreçlerine aktif katılım sağlar.
- Sürdürülebilirlik ve çevre bilinci konularında farkındalık kazanır.
- Bilimsel veri toplama, analiz etme ve çıkarım yapma becerilerini geliştirir. Etkinlik Süreci:
1. Toprağa giriş: tanımlar, bileşenler, örneklerle tanıtım
2. Toprak canlılarını gözlemleme (mikroskopla inceleme)
3. Kompostlama deneyi (2-3 hafta)
4. Gerçek yaşam problemi: Toprak türü seçimi ve deney tasarımı 5. Poster hazırlama ve sunum Malzemeler ve Teknolojiler: Toprak örnekleri, mikroskop, pH kağıdı, su, organik atıklar, plastik kutular, eldiven, termometre, poster kağıdı
EBRU BAŞARI İlköğretim Matematik Öğretmeni Scientix
Toprak Koruyucuları Ödülü Scientix® Scientix NBS Altyapıları Ödülü
NBS EduWORLD tarafından desteklenen Scientix NBS Altyapıları Ödülü'nün iki kolu , resmi ve resmi olmayan eğitimde altyapıyla ilgili doğa temelli çözümleri (NBS) ödüllendirecek.
Akış
1. "NBS Altyapısı: Kentsel İzci" : Çevresel ve/veya sosyal zorluklarla karşı karşıya olan binaları veya diğer altyapıları keşfetmek için kentsel çevreyi keşfedin, "Why Do We Have To Live With AIir Pollution?" Neden Hava Kirliliğiyle Yaşamak Zorundayız? Öğrenme Senaryosu Amaç: Bu etkinlik, öğrencilerin günlük yaşamlarının bir parçası olan hava ve hava kirliliği kavramlarını fark edip, fark ettiği bu problemin sebepleri, sonuçlarını belirleyip, probleme uygun çözüm yolları önerip, çözüm yollarından birini seçip, seçtiği çözüm yolunu denemesi ve en uygun çözüm yollarına ulaşmasıdır.
Hedef Grup: 4–6 yaş arası okul öncesi öğrencileri Disiplinler Arası Alanlar: Fen, Matematik, Teknoloji, Sanat, Drama, STEM Eğitimi Öğrenme Çıktıları: - Hava, hava kirliliği ve sebep, sonuçlarına ait terimleri keşfeder ve tanımlar.
- Hava kirliliğinin canlı yaşamı üzerindeki etkisini, insanların bu problemdeki rolünü açıklar. - Probleme odaklanır, probleme yönelik sorular sorar ve ayrıntılarıyla açıklar.
- Problemle ilgili tahminde bulunur, tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır. - Problemi söyler çözüm yolları önerir çözüm yollarından birini seçer seçtiği çözüm yolunu denedikten sonra en uygun çözüm yoluna karar verir. - İşbirlikçi öğrenme, problem ve proje tabanlı öğrenme yaklaşımlarıyla birlikte yaratıcılık, eleştirel düşünme ve sorumluluk alma, bilgi okuryazarlığı, liderlik gibi 21. yüzyıl becerilerini geliştirir. - Problem çözme ve proje geliştirme süreçlerine aktif katılım sağlar.
- Sürdürülebilirlik ve çevre bilinci konularında farkındalık kazanır.
- Bilimsel veri toplama, analiz etme ve çıkarım yapma becerilerini geliştirir. Etkinlik Süreci:
1. Hava ve hava kirliliğine giriş; bu terimleri keşfeder ve tanımlar ve çözüm yolları önerir.
2. Gerçek yaşam problemi olan Hava kirliliği miktarını ölçme (Hava Kirliliğini Ölçme deneyi)
3. Hava kirliliği sebeplerini araştırır ve bununla ilgili dijital oyun hazırlama
4. Hava kirliliği probleminin çözümü için harekete geç ( filtre tasarla ve fidan dikimi, benim ormanım grafiği)
5. Elde edilen veri ve sonuçları aile katılım etkinliği olarak sunum Malzemeler ve Teknolojiler: Bardak, ip, vazelin, plastik boru, kağıt, alüminyum folyo, kavanoz, çakmak, tül, makas, maket bıçağı, lego, yapıştırıcı, boya, mini ağaç resimleri, wordwall web2 aracı, google, gemini